Complimenten geven aan je kind. Dat doen we als ouders maar wat graag. Je hoopt dat je kind trots is op zichzelf, zelfverzekerd is over zijn eigen kunnen e.d. Het geven van complimenten heeft voor- en nadelen. Het is vooral belangrijk op welke manier je een compliment geeft. Dit is voor hoogbegaafde kinderen extra belangrijk.

Ouders stellen regelmatig de vraag ‘hoe geef ik mijn hoogbegaafd kind een compliment’? 

Dit is niet alleen voor ouders interessant, maar ook voor leerkrachten, want het kind wil een compliment op zijn of haar niveau, op basis van de geleverde inspanning. Doe je dat niet, dan word je al snel niet serieus genomen en leer je het kind dat het trots mag zijn op iets waar het geen inspanning voor heeft geleverd.

Een paar voorbeelden;

–        Je kind komt thuis met een 10 voor een geschiedenis toets. Jij geeft aan trots op hem / haar te zijn. Je kind denkt of zegt ‘Waarom ben je trots op mij? Ik heb niet eens m’n best gedaan’.

–        Een kind maakt op school een ‘moeilijke’ puzzel van 100 stukjes. De leerkracht complimenteert het kind wanneer deze de puzzel heeft gemaakt. Een hoogbegaafd kind denkt vervolgens ‘waarom geef je mij een compliment over het maken van een puzzel van 100 stukjes, thuis maak ik ze met 300 stukjes, maar die hebben ze niet in de klas’.

Proces vs. resultaat

De tip is; geef complimenten op het tot stand komen van het resultaat (het proces), maar niet aan het kind zelf en/of op het resultaat.

Dus als je kind het moeilijke huiswerk heeft gemaakt, prijs hem of haar dan niet op het resultaat, maar op de weg die hij of zij heeft afgelegd. Bijvoorbeeld ‘wat heb jij lang geconcentreerd gewerkt’ of complimenteer je kind dat het heeft doorgezet.

Als kinderen thuis komen met een tekening of knutselwerk, zijn wij als ouders geneigd om het allemaal even mooi en geweldig te vinden. Hier gaan we vaak de mist in en kun je bij je hoogbegaafd kind weinig goeds doen. Op vragen als ‘wat heb je gemaakt?’ krijg je terug ‘dat kun je toch wel zien? Of bij ‘dat heb je mooi gedaan’ krijg je terug ‘oh ja, was zo klaar hoor’.

Ook nu weer, concentreer je op het proces i.p.v. op het resultaat. Dus stel vragen over de tekening, bijv. ‘hoe ben je op het idee gekomen om dit te maken’ of complimenteer je kind over het gebruik van veel verschillende kleuren e.d.

Op deze manier sta je wel stil bij het resultaat, maar koppel je het ook aan de geleverde inspanning.